Home
Learning Circles
Digiboards
Geolocation
BYOD & Apps
OLPC
Best Practices

Deze Workshop vond plaats in de Inter-Continental University of the Caribbean (ICUC) in Otrobanda. ICUC sponsort de conferentie door de workshopruimtes gratis ter beschikking te stellen.

Sinds de opkomst van smartphones, tablets en dus ook 'apps', zijn er enorm veel nieuwe mogelijkheden in het onderwijs wat ICT aangaat. Naast logge desktops of dure en breekbare laptops, zijn er nu ook de handzame en goedkopere tablets die in het onderwijs ingezet kunnen worden. De software die op deze apparaten draait, worden 'apps' genoemd. Inmiddels is er een keur aan handige, leuke en leerzame software, al dan niet gratis. Marieke geeft een aantal workshops waarbij de inzet van apps centraal staat.

Bring Your Own Device (BYOD) is een manier van lesgeven waarbij de kinderen elk hun eigen tablet of smartphone (device) meenemen. Tijdend de workshops van Marieke wordt aangenomen dat de docenten hun eigen device meenemen - BYOD.

 

 

Over Marieke van Osch (NL)

Marieke van Osch Marieke van Osch is een onderwijsvernieuwer die ook keynote spreker was op de ICT & Onderwijsconferentie in 2006. Ze richt zich nu vooral op educatieve apps.

'De grootste uitdaging in het onderwijs is om leerlingen te motiveren zelf te leren' is het motto van Marieke van Osch, en daarbij zet ze zoveel mogelijk creatieve apps in. Na haar studie werkte ze 5 jaar als schoolbegeleider in de regio Haarlem. Daar hield ze zich dagelijks bezig met de implementatie van ICT in het onderwijs. Ze gaf trainingen over (educatieve) software en het omgaan met weerstanden, en coachte ICT-coördinatoren. Daarna werkte ze enige jaren als procesadviseur bij Kennisnet. Inmiddels werkt ze al sinds 2008 voor zichzelf en heeft ze een trainingsbureau met meerdere trainers om scholen te begeleiden bij de didactische inzet van tablets in de klas. Het draait niet alleen om de app, maar om wat je ermee doet. Om dat proces kracht bij te zetten lanceerde ze afgelopen december samen met Thijs de Vries en Richard Bergmans het platform www.eduapp.nl.

Workshops

Tijdens de workshop werd vanuit het TPACK-model gekeken naar ICT. Naast techniek heb je ook content en pedagogiek nodig. Tijdens de workshop was dit laatste het uitgangspunt: hoe zet je BYOD en apps in in je klas. Dat kun je doen op een klassikale manier, door leerlingen te laten samenwerken of door leerlingen individuele opdrachten te geven.

Bedenk je voordat je start goed hoe je les wil geven. Ga niet ineens zowel je pedagogiek als de inhoud aanpassen, dan kan het wel eens chaos worden. Maar start bijvoorbeeld bij de pedagogiek/didactiek die je nu ook al toepast en voeg daar een stukje ICT aan toe. Zo kun je bijvoorbeeld een app gebruiken om instructie te geven of een app gebruiken om te toetsen (en niet na te kijken, dat doet de app voor je). Dat past vrijwel in iedere huidige klasse-situatie.

Waarom zou ik starten met BYOD?

  • Met weinig budget kun je toch ICT toepassen in je les

  • Leerlingen zijn al vaardig op hun eigen apparaat

  • Het is eenvoudig om bij de tijd te blijven, kost niet veel tijd om te leren

Hoe pas ik BYOD toe?

  • WiFi is een voorwaarde, maar kan ook eenvoudig door bijvoorbeeld een huis-router op school te zetten en dan om de beurt online te gaan

  • Zoek naar online tools/web-apps: bijvoorbeeld via deze lijst: http://eduapp.nl/profielen/marieke/lijsten/byod

  • Eis niet van de docent de technische kennis, maar vraag dit aan leerlingen

  • Geef de docent training over de web-apps

  • Zorg voor kennis over mediawijsheid, je wil niet dat er online dingen gebeuren op school die niet de bedoeling zijn.

Tijdens de workshop vond 42% van de mensen het 'hopi bon!' en wil 50% nog veel meer leren. "Ik wil nog veel meer leren, erg leuk!!" "Hoe kan ik de apps inzetten in mijn les?" Ik kom natuurlijk nog heel graag weer een keer naar Curaçao om jullie meer te leren, maar jullie kunnen ook veel leren van elkaar.

Vervolgens ging iedereen aan de slag met Eduapp. Op Eduapp staan allerlei apps voor onderwijs verzameld, gerubriceerd naar leeftijd en vakgebied. Hier kun je dus naast apps voor je vak, ook allemaal apps vinden die bijvoorbeeld creatief kunt inzetten. Veel apps moet je installeren op een tablet, en die werken dus niet op laptops. Maar voor BYOD zijn we op zoek gegaan naar apps die ook een web-app zijn. Die zijn verzameld in deze lijst: http://eduapp.nl/profielen/marieke/lijsten/byod

Omdat veel mensen die een account hebben aangemaakt ook Curaçao in hun beschrijving hebben gezet, is er een community ontstaan van mensen van Curaçao. Ze zijn hier te vinden: http://eduapp.nl/zoeken/personen?search%5Btitle%5D=curacao


Wil je ook meedoen? Dat kan.

Volg dan de volgende stappen:

  1. Ga naar www.eduapp.nl

  2. Klik op aanmelden en vul de velden in. Vul bij webadres bijvoorbeeld je voornaam en achternaam aan elkaar in. Controleer je e-mailadres goed en onthoud je wachtwoord goed.

  3. Ga naar je mailadres en klik op de bevestigingsknop in de mail van Eduapp.

  4. Doorloop de eerste stappen op Eduapp, wil je nog geen mensen of lijsten volgen dan kun je deze stap overslaan onderaan de pagina

  5. Vul je rol in en upload een foto, als je koppelt aan Facebook of Twitter dan is de foto automatisch overgenomen

  6. Denk er aan, vul in je beschrijving in dat je werkt op Curacao want dan ben je in de zoekresultaten te vinden.

  7. Als je in Eduapp bent, typ dan bovenin de balk BYOD en onder lijsten kun je de lijst vinden naar alle apps.

  8. Probeer deze apps uit in je klas, begin eerst met eentje, twee of drie. Eenvoudige apps zijn Educreactions (instructie), Popplet (verwerken) en Socrative (toetsen)

  9. Beschrijf in een lesidee (Eduapp > maken > nieuw lesidee) hoe je de app gebruikt in de klas. Het liefst in het Nederlands want dan kunnen ze in Nederland ook eens zien wat voor mooie dingen er op Curaçao gebeuren.

In de workshops komt ook het thema mediawijsheid regelmatig voorbij: hoe zorg je ervoor dat de leerlingen verstandig met het internet omgaan? Een heel belangrijke vaardigheid in de 21e eeuw!

Links met meer informatie:

BYOD

'Bring Your Own Device' (BYOD). Een interview met Elle Peters, ict-coördinator en mediacoach bij de Onderwijsspecialisten.

naar kennisnet >>
Wikipedia::BYOD

'Bring Your Own Device' (BYOD). Definitie volgens Wikipedia.

naar wikipedia (engels) >>
ICT & Onderwijs 2006

In 2006 organiseerden Stimul-IT en Suares & Co een conferentie over ICT & Onderwijs, die door ruim 80 mensen bezocht werd. Marieke van Osch was één van de sprekers, naast een flink aantal lokale sprekers.

tijdmachine >>
Spreker: Marieke van Osch

Marieke van Osch is een onderwijskundige die zich nu vooral op educatieve apps richt.
'De grootste uitdaging in het onderwijs is om leerlingen te motiveren zelf te leren'.

meer over Marieke >>
Eduapp.nl

Tablets in de klas? Hoe zet ik apps in? Vind hier educatieve apps, overzichtelijk gerangschikt op sector, type, vak- en leergebied, inclusief inspirerende lesideeën en tips voor thuis.

eduapp. >>
Developed with QwikZite (version 1.12)  Designed by Manuela Hak & Kuki+Ko